Kvinna som kollar i kikare

När du vill veta vad som gäller

Kunskapsbank

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Kontakta alltid oss om du har ett problem, vi hjälper dig utifrån just dina förutsättningar.

15 december, 2021

Inkomstförsäkringen från anmälan till utbetalning

Ersättning från Akademikernas inkomstförsäkringVägen till ersättning Om du blir ofrivilligt arbetssökande, är medlem i Akademikernas a-kassa, har ett obrutet medlemskap i Tjänstetandläkarna sedan minst 12 månader tillbaka samt uppfyller försäkringsvi...
9 december, 2021

Tjänstetandläkarnas lönestatistik

Statistik löner för anställda tandläkare Vi presenterar med stolthet den mest heltäckande lönestatistiken för anställda tandläkare i landet. Om statistiken Varje år sammanställer vi lönestatistiken utifrån det aktuella löneläget det året. Statistiken...
9 december, 2021

Semester

Semester Det här gäller för din semesterledighet.Semester - tid för återhämtning och rekreation Semesterlagstiftningen är till för att du ska få den ledighet som krävs för rekreation och återhämtning. Därför säger semesterlagen att arbetsgivaren ska...
6 december, 2021

Lönerevision

Så går lönerevisionen till för tandläkare inom regioner och regionägda bolag.
6 december, 2021

Pension

Pension Ett av de viktigaste områdena inom kollektivavtalsregleringen är de övergripande pensionsavtalen.Tjänstepension Din pension består oftast av tre delar – allmän pension, tjänstepension och ett eget sparande. Tjänstepensionen är den del av pensi...
6 december, 2021

Det ska anställningsavtalet innehålla

Ditt anställningsavtal Anställningsavtalet är en juridisk handling och ett bevis på din anställning. Det reglerar vad som gäller mellan dig som arbetstagare och din arbetsgivare.Kontrollera alltid innehållet i det avtal du erbjuds innan du skriver på. ...
6 december, 2021

Anställningsvillkor för tandläkare

Anställningsvillkor för tandläkare  Rättigheter och skyldigheter Att vara anställd innebär att du har vissa rättigheter och skyldigheter gentemot din arbetsgivare. Förhållandet mellan arbetsgivarna och de anställda regleras av de grundläggande lagarna...
4 december, 2021

Arbetsskada

ArbetsskadaOm du skadar dig på jobbet Att drabbas av sjukdom eller olycksfall innebär ofta en mycket jobbig situation både ur ett mänskligt och ett ekonomiskt perspektiv. Det finns som tur är hjälp att få.Ekonomisk kompensation Är skadan orsakad av ar...
4 december, 2021

Rehabilitering

RehabiliteringEn väg tillbaka Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering.Rehabiliteringsansvar Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för anställda som blivit sjuka och är skyldig att genomföra...
1 2

FAQ

Här samlar vi vanliga frågor

Filtrera genom att välja ämnesområde.

Medlemskap
Medlemsförmåner
Avsluta tjänst
Lön
Arbetsskada
Ledighet
Privatanställd
Faktura
Vad kostar medlemskapet?

Som ordinarie medlem betalar du en grundavgift och utöver den tillkommer din lokalavdelningsavgift. Din medlemsavgift kan därmed variera med några kronor/månad beroende på vilken lokalavdelning du tillhör. 

Läs mer om vilken avgift som gäller för dig

Kan man få sänkt avgift?

Vi tillämpar avgiftsreduktion i vissa fall då du inte är yrkesverksam eller har en anställning som tandläkare. 
Läs mer om de tillfällen vi reducerar avgiften här

Vad ingår i medlemskapet?

Medlemskapet innebär att du skyddar din anställning, får hjälp i frågor som rör denna och bidrar till att tandläkarna får komma till tals i diskussioner med arbetsgivaren och att arbetstagarnas perspektiv lyfts i samhällsdebatten.

Dessutom ingår en rad personliga medlemsförmåner och prenumerationen på Tandläkartidningen. Ett medlemskap i Tjänstetandläkarna innebär att du ansluts till Tandläkarförbundet och Saco.

Är du medlem hos oss och även har tecknat medlemskap i Akademikernas a-kassa betyder det att du har ett heltäckande paket för stöd i ditt yrkesliv. 

Läs mer om vad som ingår i medlemskapet

Vilka medlemsförmåner ingår i medlemskapet?
Vad gäller för mig om jag vill avsluta min tjänst?

I ditt anställningsavtal regleras sådant som din uppsägningstid, men det finns mycket annat som du behöver förhålla dig till när du överväger att avsluta din tjänst. Att byta jobb kan påverka din framtida pension, ge dig förhandlingsmöjligheter, innebära betydande förändringar i dina arbetsvillkor.

I frågor som denna behöver du ta kontakt med oss så att vi kan ge dig råd utifrån just din unika situation. 

Kontakta oss

Uppsägning eller avsked

Hamnar du i en situation då uppsägning eller avsked är aktuellt ska du genast kontakta oss. Det här är allvarliga och oftast inte roliga situationer för någon part - då finns vi där för dig och gör vårt bästa för att du ska landa mjukt. 

Kontakta oss 

Lönestatistik för tandläkare

Som medlem får du genom oss tillgång till landets mest heltäckande och omfattande lönestatistik för tandläkare. Lönestatistiken är enbart tillgänglig för medlemmar, logga in för att ta del av den. Vi rekommenderar också att man alltid tar kontakt med det lokala ombudet för att få detaljerad information om hur det ser ut i regionerna.

Logga in

Vad är en bra lön för en tandläkare?

Vad som är en "bra" eller "rätt" lön för dig kan variera väldigt mycket. Bland kan goda villkor i övrigt kompensera en lägre lön och ibland kan en viss typ av uppdrag kräva en generösare ersättning för att någon ska vara intressant för tjänsten. Kanske har du erfarenhet eller egenskaper som gör dig extra intressant för en arbetsgivare. 

Tjänstetandläkarna har den mest heltäckande lönestatistiken över tandläkarnas löner i Sverige i år. För att du ska få en så god uppfattning om din nuvarande eller framtida lön rekommenderar vi dig som är medlem att kontakta det lokala ombud som finns inom den region som du är intresserad av lönerna inom. Våra ombud har unik insikt och kunskap om hur det ser ut inom respektive region utifrån dina förutsättningar. 

Kontakta ett lokalt ombud

Logga in

Vad gäller om jag skadar mig på jobbet?
Vad gäller vid rehabilitering?
Kan jag vara medlem när jag är privatanställd?

Ja, vi är facket för alla anställda tandläkare - oavsett vilken sektor du tillhör.

Jag har blivit erbjuden en tjänst på en privatklinik, ska jag tänka på något speciellt?

Ja, kontakta oss om du är medlem och få råd kring din specifika situation.

Här kan du också läsa om vad du ska tänka på innan du skriver på ett anställningsavtal, vilket är särskilt viktigt om du anställs hos en arbetsgivare utan kollektivavtal för tandläkare. Läs mer

Varför får jag fakturan via Billogram?

Billogram är vår samarbetspartner när det gäller att distribuera medlemsavier och hämta in avgifterna. Med hjälp av Billogram blir det enkelt för dig som är medlem att ta emot och betala din faktura. Du betalar fortfarande till oss, dvs. till samma organisation som du är medlem i. 

Jag hittar inte min faktura i min inkorg?

Kika gärna i skräpkorgen om du inte kan hitta mejlet med länken till fakturan i din inkorg. Vi kan så klart mejla fakturan till dig igen om du fortfarande saknar den. Är du osäker på vilken mejladress vi har registrerat till dig så kan du höra av dig till oss på medlemsservice@tjanstetandlakarna.se eller tel 08-54 51 59 88 och ange dina korrekta uppgifter.

 

Vad händer om jag missar att ett mejl eller sms till fakturan har skickats ut?

För den som inte mottagit mejlet eller smset till fakturan, eller av någon anledning missat att gå in på den digitala fakturan kommer en pppersfaktura skickas ut till den adress som finns registrerad hos Tjänstetandläkarna.

Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?

Läs mer om betalningar med fel betalreferens här:
Billogram Hjälpcenter - Betalt med fel OCR

Hur aktiverar jag autogiro?

Läs mer om aktivering av autogiro här:
Billogram Hjälpcenter - Hur aktiverar jag autogiro?

Varför kan jag inte aktivera mitt autogiro för företagskonto?

Vi har tyvärr enbart möjlighet att hantera autogiron som är kopplade till medlemmars personliga bankkonto och har inte möjlighet att godkänna anslutningen till ett företagskonto.  

Hur ändrar jag eller tar bort en schemalagd betalning?

Läs mer om hur du ändrar eller tar bort en schemalagd betalning här:
Billogram Hjälpcenter - Ändra eller ta bort schemalagd betalning

Går det att få helårs- halvårs- eller kvartalsfaktura?

Det ordnar vi, du kan välja mellan att betala månadsvis, varannan månad, var tredje månad, var fjärde månad, halvårsvis eller per helår.

För helårsfaktura gäller att nästa faktura kommer att gälla året ut och därefter kommer det en helårsfaktura för kommande år.

Mejla till medlemsservice@tjanstetandlakarna.se och meddela om du vill ändra antal månader som du faktureras. 

Jag har betalt för mycket på en faktura. Vad händer nu?
Varför har ni skickat ut en värdeavi?

Läs mer om överbetalningar och utställda värdeavier här:
Billogram Hjälpcenter - Värdeavi, varför?

Jag har fått en värdeavi. Kan ni sätta över pengarna på mitt konto istället?