När du vill veta vad som gäller
Kunskapsbank
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Kontakta alltid oss om du har ett problem, vi hjälper dig utifrån just dina förutsättningar.
Tjänstetandläkarnas lönestatistik
Lönerevision
Det ska anställningsavtalet innehålla
Anställningsvillkor för tandläkare
FAQ
Här samlar vi vanliga frågor
Filtrera genom att välja ämnesområde.
Vad kostar medlemskapet?
Som ordinarie medlem betalar du en grundavgift och utöver den tillkommer din lokalavdelningsavgift. Din medlemsavgift kan därmed variera med några kronor/månad beroende på vilken lokalavdelning du tillhör.
Kan man få sänkt avgift?
Vi tillämpar avgiftsreduktion i vissa fall då du inte är yrkesverksam eller har en anställning som tandläkare.
Läs mer om de tillfällen vi reducerar avgiften här
Vad ingår i medlemskapet?
Medlemskapet innebär att du skyddar din anställning, får hjälp i frågor som rör denna och bidrar till att tandläkarna får komma till tals i diskussioner med arbetsgivaren och att arbetstagarnas perspektiv lyfts i samhällsdebatten.
Dessutom ingår en rad personliga medlemsförmåner och prenumerationen på Tandläkartidningen. Ett medlemskap i Tjänstetandläkarna innebär att du ansluts till Tandläkarförbundet och Saco.
Är du medlem hos oss och även har tecknat medlemskap i Akademikernas a-kassa betyder det att du har ett heltäckande paket för stöd i ditt yrkesliv.
Vilka medlemsförmåner ingår i medlemskapet?
Vad gäller för mig om jag vill avsluta min tjänst?
I ditt anställningsavtal regleras sådant som din uppsägningstid, men det finns mycket annat som du behöver förhålla dig till när du överväger att avsluta din tjänst. Att byta jobb kan påverka din framtida pension, ge dig förhandlingsmöjligheter, innebära betydande förändringar i dina arbetsvillkor.
I frågor som denna behöver du ta kontakt med oss så att vi kan ge dig råd utifrån just din unika situation.
Uppsägning eller avsked
Hamnar du i en situation då uppsägning eller avsked är aktuellt ska du genast kontakta oss. Det här är allvarliga och oftast inte roliga situationer för någon part - då finns vi där för dig och gör vårt bästa för att du ska landa mjukt.
Lönestatistik för tandläkare
Som medlem får du genom oss tillgång till landets mest heltäckande och omfattande lönestatistik för tandläkare. Lönestatistiken är enbart tillgänglig för medlemmar, logga in för att ta del av den. Vi rekommenderar också att man alltid tar kontakt med det lokala ombudet för att få detaljerad information om hur det ser ut i regionerna.
Vad är en bra lön för en tandläkare?
Vad som är en "bra" eller "rätt" lön för dig kan variera väldigt mycket. Bland kan goda villkor i övrigt kompensera en lägre lön och ibland kan en viss typ av uppdrag kräva en generösare ersättning för att någon ska vara intressant för tjänsten. Kanske har du erfarenhet eller egenskaper som gör dig extra intressant för en arbetsgivare.
Tjänstetandläkarna har den mest heltäckande lönestatistiken över tandläkarnas löner i Sverige i år. För att du ska få en så god uppfattning om din nuvarande eller framtida lön rekommenderar vi dig som är medlem att kontakta det lokala ombud som finns inom den region som du är intresserad av lönerna inom. Våra ombud har unik insikt och kunskap om hur det ser ut inom respektive region utifrån dina förutsättningar.
Vad gäller om jag skadar mig på jobbet?
Vad gäller vid rehabilitering?
Vad gäller för semester?
Kan jag vara medlem när jag är privatanställd?
Ja, vi är facket för alla anställda tandläkare - oavsett vilken sektor du tillhör.
Jag har blivit erbjuden en tjänst på en privatklinik, ska jag tänka på något speciellt?
Ja, kontakta oss om du är medlem och få råd kring din specifika situation.
Här kan du också läsa om vad du ska tänka på innan du skriver på ett anställningsavtal, vilket är särskilt viktigt om du anställs hos en arbetsgivare utan kollektivavtal för tandläkare. Läs mer
Varför får jag fakturan via Billogram?
Billogram är vår samarbetspartner när det gäller att distribuera medlemsavier och hämta in avgifterna. Med hjälp av Billogram blir det enkelt för dig som är medlem att ta emot och betala din faktura. Du betalar fortfarande till oss, dvs. till samma organisation som du är medlem i.
Jag hittar inte min faktura i min inkorg?
Kika gärna i skräpkorgen om du inte kan hitta mejlet med länken till fakturan i din inkorg. Vi kan så klart mejla fakturan till dig igen om du fortfarande saknar den. Är du osäker på vilken mejladress vi har registrerat till dig så kan du höra av dig till oss på medlemsservice@tjanstetandlakarna.se eller tel 08-54 51 59 88 och ange dina korrekta uppgifter.
Vad händer om jag missar att ett mejl eller sms till fakturan har skickats ut?
För den som inte mottagit mejlet eller smset till fakturan, eller av någon anledning missat att gå in på den digitala fakturan kommer en pppersfaktura skickas ut till den adress som finns registrerad hos Tjänstetandläkarna.
Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?
Läs mer om betalningar med fel betalreferens här:
Billogram Hjälpcenter - Betalt med fel OCR
Hur aktiverar jag autogiro?
Läs mer om aktivering av autogiro här:
Billogram Hjälpcenter - Hur aktiverar jag autogiro?
Varför kan jag inte aktivera mitt autogiro för företagskonto?
Vi har tyvärr enbart möjlighet att hantera autogiron som är kopplade till medlemmars personliga bankkonto och har inte möjlighet att godkänna anslutningen till ett företagskonto.
Hur ändrar jag eller tar bort en schemalagd betalning?
Läs mer om hur du ändrar eller tar bort en schemalagd betalning här:
Billogram Hjälpcenter - Ändra eller ta bort schemalagd betalning
Går det att få helårs- halvårs- eller kvartalsfaktura?
Det ordnar vi, du kan välja mellan att betala månadsvis, varannan månad, var tredje månad, var fjärde månad, halvårsvis eller per helår.
För helårsfaktura gäller att nästa faktura kommer att gälla året ut och därefter kommer det en helårsfaktura för kommande år.
Mejla till medlemsservice@tjanstetandlakarna.se och meddela om du vill ändra antal månader som du faktureras.